Speldatorn Amiga 500

Under det sena 80- och tidiga 90-talet var Amiga 500 den dominerande hemdatorn som gällde för alla som gillade datorspel. När den lanserades, 1987, innebar den en smärre revolution eftersom den hade grafik och ljud på en nivå som inte ens flera gånger dyrare PC-datorer klarade av. Det var möjligt tack vare ett antal specialdesignade kretsar i Amigan som avlastade processorn.

Både spel och nyttoprogram

Till skillnad från den tidens spelkonsoler, som Nintendo 8-bitars, Super Nintendo eller Sega Mega Drive, var Amigan en fullfjädrad dator. Man kunde med andra ord inte bara spela på den utan även programmera, ordbehandla, skapa musik och egna konstverk i ritprogram som Deluxe Paint. Det fanns även en mängd nyttoprogram som filhanteraren Directory Opus, 3D-modellerings- och raytracingprogrammet Real 3D samt multimediaprogrammet Scala som var populärt inom tv- och videoproduktion. Dessa program kördes under Amigans operativsystem Workbench, motsvarande Windows till PC-datorerna.

Lätt att kopiera spel

Dagens datorer är inte bara många gånger kraftfullare än vad Amigan var utan dessutom betydligt mer energieffektiva, vilket märks på elräkningen. Ett annat sätt att sänka sina elkostnader på kan vara att byta leverantör till elbolaget Göta Energi eller annat passande alternativ för ens behov. Att emulera en Amiga kan numera göras till och med i en smartphone då dessa både är många gånger snabbare och drar mindre ström.

Men främst användes Amigan för att spela spel. Att det så lätt gick att kopiera spel från kompisarna på billiga 3,5″-disketter bidrog nog mycket till Amigans popularitet. Några av de populäraste spelen till Amigan var följande:

Superfrog

Superfrog är ett klassiskt plattformsspel med väldigt färgglad och ”cartoonig” grafik. Det utvecklades av Team 17 med svenska Andreas Tadic som spelets programmerare.

Lemmings

Lemmings var ett väldigt populärt pusselspel på Amigan. Det spelades med mus och gick ut på att guida ett självmordsbenäget lämmeltåg till utgången. Man kunde tilldela varje enskild lämmel en specifik uppgift. Om det var ett stup som de andra lämlarna riskerade att ramla ner för så kunde man placera en stopplämmel vid stupet och om man behövde komma ner en våning kunde man låta en annan lämmel gräva en tunnel ner genom marken.

James Pond 2: Codename RoboCod

James Pond 2: Codename RoboCod är uppföljaren till James Pond, i vilket man är en fisk som tar sig fram genom undervattensbanor. I James Pond 2, oftast bara kallad RoboCod, är man dock ovanför ytan till största delen då man har fått robotuppgraderingar av sin fiskkropp så man kan gå omkring på land. Som en del av den uppgraderade kroppen kan man även förlänga sin torso extremt långt, vilket gör att man kan greppa tag i taket ovanför sig och klättra omkring. Grafiken är även här väldigt färgglad och utnyttjar färgpaletten väl med de 32 samtidiga färgerna på skärmen som var möjliga på Amigan.